HTML

Vezetői coaching

Szilágyi Miklós - teveatufokan@gmail.com - @preisocrates (Skype)

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

Linkblog

Rezeda Kázmér, a coach...:-)))

isocrates_coaching 2014.04.26. 12:05

Krudy gyula 2.jpgHmmm... Borostyán Félix 20 éves korában elkövetett egy hibát, 32 éves korában még mindig annak  levét issza - amikor egy kupa bor mellett elmeséli Rezeda Kázmérnek, alias Krúdy Gyulának egy faluvégi kis korcsmában… 

És Te hogyan vagy ezzel? Melyik tévedésed/hibád (tévedésed/hibáid) börtönében tengődsz évek óta? Persze… nem tengődsz… megpróbálod a külső történések zajával elnyomni, amikor érzed, hogy jönne az érzet/gondolat a felszínre, gyorsan lefeded… vagy megpróbálod lefedni… Ki-ki mivel próbálja elnyomni, a legalja az alkoholizmus, a drog, de nagyon sokféle módszer van… akár a (túl) szenvedélyes gyűjtögetés… ja… önismeret, beleállás a helyzetbe… skin in the game… 

De ki a fene az a Brostyán Félix?! Hát ez az… el “kell” hozzá olvasni az alábbi Krúdy novella-kivonatot egy novelláskötetből, amire a link elvisz egyébként. 

Csak nehogy úgy járj, mint szegény Félix: “Amíg élek, pedig soká élek. Tán ötszáz évig... Mindig lovakat. Nem lehet segíteni rajtam...” 

El-elolvasom Krúdy egy-egy novelláját, ha úgy hozza kedvem (pláne, ha ilyen “olvasós” a köbön idő van, mint ma – bár nekem mindegy, 365/365, 24/24…:-))). Pár percre elvarázsol és velem tud lenni egész nap... Egy mondatából felismered... valami hihetetlen... talán a magyar „mágikus realizmus” szól belőle... nem tudom, ezt mondja meg a Szegedy-Maszák... engem csak egyszerűen elvarázsol egy pillanatra legalább... loholok a dolgaim után (milyen lenne már, ha a dolgaim rohangálnának utánam...), meg minden és akkor jön (effektíve jön...) ez az ember és mesél... 

Például a  „Férfi meséből”: 

„Fiatal koromban sokat kóboroltam különböző kis városokban, hová céltalanul, terv nélkül, szinte véletlenül érkeztem, anélkül, hogy számot adni tudnék arról, hogy miért utaztam. A vasúti menetrend elrongyosodott a kezemben; szerettem azokat a városokat, ahová déltájban érkezett a vonat és a pályaháztól hosszú sétával lehetett megközelíteni a várost, frissen csapolt sörnek a szenzációja a sörház környékén, végigbandukolni a korzón és ismeretlen nők szemébe nézni, megállani tavasszal nyitott, virágcserepes ablakok alatt, ahol valaki zongorázik, vagy énekel... De kedveltem az alkonyati órát is, késő délután érkezve kis városokba, midőn furcsa mantillokban, fedetlen fővel, vagy vállra vetett kendőben egymáshoz látogatóba járnak  a városka hölgyei, az utcán furcsán kopognak a lépések, halk, különös zenéjű női hangok hallatszanak a homályból, a kis boltokból szinte rejtelmesen jön ki a petróleum-lámpások fénye és valahol már javában kugliznak a pénzügyi hivatalnokok. Szerettem ismeretlen kis fogadókban üldögélni, amely a Vaddisznónak, vagy a Fehérlónak volt címezve, a fogadóssal elbeszélgetni a helybeli dolgokról, meglesni a leereszkedő éjszakát egy régi bástya alól, vagy az elhagyott kis sétatérről, ahol a közelgő ősz illata lengett a falevelek alatt. És hányszor hallgattam idegen, soha nem látott emberek élettörténetét éjjel a váróteremben, vagy álmatlan útban a vasúti kupéban! 

Egyszer egy fiatal férfi mesélte valahol, valamerre, talán egy útszéli fogadóban a következő történetet. 

Még húsz esztendős sem volt, amikor megismerkedett egy nővel, aki tíz évvel idősebb volt nála. Számító, tapasztalt, próbált hölgy volt, aki már egy pár férfiú hantját őrizte; se szép, se kedves, se gazdag. Borostyán (így hívták) őrült módra beleszeretett, amint a tapasztalatlan, jószívű fiatal férfiak beleesnek valamely számító hölgy tenyerébe. A hölgy, mivel a városban már eléggé ismerték, férjhez óhajtott menni. Borostyán minden követ megmozgatott, futott, szaladgált, könyörgött, amíg az engedély megérkezett, hogy a hölgyet nőül veheti szülei akarata ellenére. A hosszú harcban elfáradt, elfásult Borostyán keserűséget érzett magában, amikor elkövetkezett a nap... Sápadt volt, betegnek érezte magát... Milyen szamár, milyen rettenetes szamár vagyok!... 

...egy hét leforgása alatt Borostyán megismerkedett hitvese lelki tulajdonaival, boszorkány anyjával, gonosz tulajdonságokkal, amelyek felforralták vérét, indulatos szó röppent el ajkáról, mire hitvese anyja segítségével kidobta a házból... télikabát, pénz, lelki nyugalom nélkül... 

...Nehezen ment eleinte a dolog, - mondta Borostyán – sokszor sírtam dühömben, keserűségemben... kis korcsmákban üldögéltem... világosan láttam, hogy megcsaltak, mint egy vidéki parasztot a régi kerepesi-úti boltosok.... 

...Sokáig, hónapokig tartott ez az állapot... szakállam nőtt, és az arcom oly fehér volt, mint a kisérteté. Csodálkozom, hogy a rendőrök el nem fogtak éjszakánként... 

...Sok év múlva megtudtam, hogy a nő azt híresztelte el a városban, hogy éjnek idején anyjostól együtt megölni akartam őket. Ma is csodálkozom, hogy nem akadt egyetlen jóravaló férfi sem a városban, aki azt mondta volna, hogy helyesen cselekszem, ha a gyilkosságot elkövetem... 

...Hónapok, évek múltak el?... Lókereskedők jöttek a városkába. Nagycsizmájú hangos, ravasztekintetű férfiak... Felfogadtak, magukkal vittek... lassan-lassan észrevettem, hogy magamon, hogy hangosan beszélek, új csizmára vásik a fogam, éppen úgy barátkozom a korcsmárosokkal, mintha mindig közéjük tartoztam volna... 

...A szerencse kedvezett a vásárokon. Magam is meglepődtem, amikor néhány ezer forint gyűlt össze rövid idő alatt a bugyellárisomban... üzleteken törtem a fejem és bizonyos megelégedéssel nézegettem a csizmám orrát az útszéli fogadókban... 

...A lóvásárnak darab időre vége szakadt... A vonaton jegyet választottam, mintegy megszokásból abba a városba, ahol az asszony lakott... az ördög haragszik rá, asszonyra nem lehet haragudni, mondták a kupecek.... 

-       Magát vártam, Félix. Remélem hozott a vásárról valamit. 

Az észveszejtő mosolygása, a hangja, a válla, a két kis keze  talán szebb volt, mint valaha... szégyenkezve adtam át vagyonkámat... 

-       Köszönöm, - szólt és megsimogatta a fejemet. 

Azóta sem simogatta senki a fejemet, mióta ő simogatott... 

És néhány boldog hét következett ezután. A városban gúnyosan nevetgéltek a nők, a férfiak, mikor vele karonfogva megláttak... 

...Míg egy reggel rám förmedt: 

-       Miért nem viszi már el az ördög? – kérdezte, - Takarodjon ki a házamból... 

...nem tudtam semmit se szólni, csak lehajtott fejjel bandukoltam a városvégi fogadóba, ahol egykor bujdostam... Szerencsére egy hét múlva jöttek a lókereskedők, és útra keltünk lóvásárlás céljából. 

-       Most harminckét éves vagyok. Újra hozzámegyek. Talán tizedszer... Istenem, mi lesz ennek a vége? Különben a kupecnék között sok a hasonló természetű asszony. Másnak is van baja a feleségével.

... 

-       Most már egész életemben lovakat fogok venni és eladni. Amíg élek, pedig soká élek. Tán ötszáz évig... Mindig lovakat. Nem lehet segíteni rajtam...”

Ha csipetnyi kétséged van, hogy esetleg elindultál már (vagy évek óta rajta vagy...) azon az úton,   amire Borostyán Félixet ráállította az élet (és ő hagyta magát...) 20 éves korában, akkor... gondolkozz el... és...

miklos.szilagyi@businesscoach.hu

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetoi-coaching.blog.hu/api/trackback/id/tr166087683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása