HTML

Vezetői coaching

Szilágyi Miklós - teveatufokan@gmail.com - @preisocrates (Skype)

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Friss topikok

Linkblog

Gondolatok az önbecsülésről 1.

isocrates_coaching 2011.11.27. 17:26

 

Gondolatok az önbecsülésről
(felhasznált irodalom: Glenn R. Schiraldi-The Self-Esteem Workbook, 2001)                
A fordító/alkalmazó megjegyzései: ez egy gyors munka, se szerkesztő, se senki más könyv-szakmabeli nem látta. A szöveg tulajdonképpen nagyon egyszerű, mindennapi szöveg, lényegi félrefordítás nem lehet sok benne. A „mindennapi szöveg” fordítása ugyanakkor hordozza magával ennek a nehézségét is. A legnehezebb a sokértelmű, egyszerű, sokszor triviális jelentésű szavak magyarra ültetése. Ez úgy sikerült, ahogy sikerült, ha nem találtam eléggé jó rövid megoldást, inkább a hosszabb körülírást választottam, ebből megértési, értelmezési probléma nem születhetett. Az irodalomjegyzéket nem tettem mellé és sokszor nem írtam be a szövegbe az utalást egy-egy vizsgálatra és annak időpontjára, mert nincs szükség rá a megértéshez.
A fordítást olyan értelemben szabadon fogtam fel – többek között a gyorsaság miatt is –, hogy a szöveg stílusát nem próbáltam egy kicsit sem utánozni,és a stílust a lehető legközelebb próbáltam tartani az élőbeszédhez. Gyakorlatilag fejezetről fejezetre, bekezdésről bekezdésre hűen követtem a könyvet, de nyugodtan hozzáírtam egy kis kiegészítést itt-ott (ahol ez túl karakterisztikus lett, ott ezt jelzem (....-SZM) jelzéssel).
Ebből mind következik, hogy nem fogom beadni mint fordítást egyik kiadóhoz sem, mert többet nem akarok ezzel foglalkozni, arra, amire használni akartam, tökéletesen megfelel, mégpedig az üzleti coaching folyamatokban, amikor az önbecsülés fejlesztés témája kerül elő.  
Ugyanakkor úgy csináltam meg, hogy nem csak magam, hanem bárki – akinek esetleg odaadom – önállóan is tudja használni, tehát szó nincs arról, hogy ez egy saját magamnak készült gyorsírásos jegyzet lenne. Megáll önmagában. Jó önfejlesztést.
 
 
I.               RÉSZ
1.    fejezet. – Miért kell beszélni az önbecsülésről?
Milyen szerencsés is az, akinek érintetlen, szabad és sugárzó az önbecsülése. Általános megegyezés a professzionális segítő szakmákban, hogy az önbecsülés központi, meghatározó eleme a jó mentális és fizikai egészségnek, mert az önbecsülés hiánya, vagy csekély mértéke negatívan hat ki az egészségre és a teljesítményre. Az önbecsülés hiányának „eredménye” a:
o   depresszió
o   beteges aggódás
o   stressz tünetek
o   pszichoszomatikus betegségek, mint a fejfájás, álmatlanság, krónikus fáradtság és emésztőrendszeri panaszok
o   ellenségesség, túlzott és mélyen beágyazódott düh, utálat és bizalmatlanság másokkal szemben, beteges versenyzés-késztetés
o   feleség és gyermek bántalmazás
o   bántalmazást hozó és boldogtalan kapcsolatok teremtése
o   alkohol és kábítószerfogyasztás
o   evési problémák, egészségtelen diéták
o   kommunikációs problémák (pl. határozatlan, aggresszív, védekező, kritikus, vagy szarkasztikus stílus)
o   promiszkuitás
o   függőség
o   (túl)érzékenység a kritikára
o   hajlamosság, hogy többet, szebbet mutassunk magunkról, mint amilyenek vagyunk
o   kapcsolati nehézségek – visszahúzódás, magányosság
o   gyenge teljesítmény/tanulási eredmény
o   probléma központúság
o   státus elégtelenség érzés
Nem csoda, hogy a hiányzó, csekély önbecsülést nevezik a láthatatlan hátránynak/handicap-nek. Ezzel ellentétben viszont az egészséges önbecsülés nagyon erős egyenes összefüggésben van az élettel való megelégedettséggel. Egy 1992-es Gallup kuatásban a válaszolók 89%-a mondta, hogy az önbecsülés nagyon fontos motiváló tényező abban, hogy egy ember keményen dolgozzon és sikeres legyen. Az önbecsülést előbbre sorolták a motiváló tényezők között, mint az összes többit. Nem meglepő tehát, hogy az önbecsüléssel rendelkezők sokkal valószínűbben fognak egészséges viselkedésmódok szerint működni. Az egészséges önbecsüléssel rendelkezők barátságosabbak, jobban tudják kifejezni magukat, aktívabbak, jobban bíznak magukban és másokban, és kevésbé zavarják őket (veszik el az energiájukat – SZM) belső problémáik és a külső kritikák. Amikor mentális nehézségek jelentkeznek, az önbecsüléssel rendelkezők jobban reagálnak a segítők munkájára, és például az önbecsüléssel rendelkező alkoholisták kevésbé hajlamosak visszaesésre, ha egyszer megszabadultak függőségüktől (ld. még az 1. számú Mellékletet).  Valóban, hiába keresünk erre példát a szakirodalomban, nem találunk olyan esetet, amikor az önbecsülés bármilyen hátrányt is okozott volna. Ezért, ennek a könynek az a kiindulópontja, hogy az önbecsülés nemcsak hogy segít megelőzni a nem kívánatos stressz és betegség tüneteket, de alapvető kiindulópontja az ember fejlődésének is.
Annak ellenére, hogy az önbecsülésnek ilyen kitüntetett szerepe van az életünkben, meglepően kevés figyelem koncentrálódik erre általában, akár közvetetten, akár közvetlenül. Például, a pszichoterápia egy gyakran megjelenő célja az önbecsülés kialakítása. Azonban, nem támasztja alá semmi azt, hogy a betegség-tünetek csökkentése közvetetten elősegítené az önbecsülés fejlődését. Ha hiányzik is a megfelelően struktúrált megközelítés, jóindulatú emberek megpróbáltak nem biztos alapon nyugvó gyors megoldásokat összerakni, amelyek hosszú távon akár még árthatnak is az önbecsülésnek.
Ez a könyv lépésről lépésre szilárd alapokon épít fel egy tervet, hogy segítsen kialakítani az egészséges, reális és általánosan stabil önbecsülésedet. Ez a megközelítés akkor tud működni, ha a gyakorlatokat, amelyek részletezve lesznek a későbbiekben  elvégzed és alkalmazod. Csak megérteni és tudni a dologról nem lesz elég. Minden egyes önbecsülést fejlesztő gyakorlat az előző gyakorlat/képesség gyakorlásán és elsajátításán alapszik. Ahogy Abraham Maslow megjegyezte, az önbecsülés kialakítása, fejlesztése, fenntartása sok és jelentős erőfeszítést igényel. Ezért az a javaslatunk, hogy állj ellen a kísértésnek, hogy gyorsan olvasd végig a könyvet. Kötelezd el már most Magad, hogy alkalmazod, megérted és gyakorolod az egyes feladatokat/képességeket, mielőtt továbblépsz a következőhöz.
Kezdésül
A következő önbecsülési felmérés egy kiindulópontotod lesz, amelyhez képest fogod tudni ellenőrizni a fejlődésedet, ahogy olvasod a könyvet és végzed a gyakorlatokat. A felmérés kitöltése meg is fogja erősíteni a könyv céljainak egyikét-másikát. Komfortos érzés, hogy mindenkinek van egy bizonyos mértékű önbecsülése, amire azután majd építeni lehet. Nincs semmi különleges ebben a felmérésben és nem is fontos, hogy a Te felmérésed hogyan viszonylik másokéhoz. Lazíts el, ne kapkodj és legyél annyire őszinte, amennyire képes vagy.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetoi-coaching.blog.hu/api/trackback/id/tr563415752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.