HTML

Vezetői coaching

Szilágyi Miklós - teveatufokan@gmail.com - @preisocrates (Skype)

Naptár

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Friss topikok

Linkblog

Útban a Plan C-hez... Az egészség dimenzió egy megközelítése...

isocrates_coaching 2020.08.12. 08:55

blog_app-ok.jpgPlan C… Mi is az a Plan C? Nos, az élet egésze, nem csak a munka, nem csak a magánélet, hanem az egész egyben. Hogy arra is legyen… mert hogy a Plan A az tulajdonképpen nincs is, az az, ahogy éppen aktuálisan élünk, akivel élünk, ahol élünk, ahol dolgozunk. Erről soha nem beszélünk, mert ebben vagyunk benne, ez már nem tud “plan”/terv lenni… A B terv/Plan B már sokszor előkerül, olyankor általában, amikor az A-val valami baj van, vagy lehet, hogy lesz… De ezt mindig majdnem kizárólag a munkára használjuk, pedig persze megvan a magánéleti pendantja is… A C terv-et/Plan C-t, ha tetszik, én találtam ki…:-))) Hogy legyen egy ilyenünk is. Egy C tervünk… az életünkre… 

Ennek a C tervnek/Plan C-nek, talán nem meglepő, hogy az első “vektora” az egészségünk megőrzése, jó karban tartása. Erről szól ez a post, hogy az elmúlt néhány év alatt én mire találtam rá, milyen eszközökre, amelyek szinte már hozzám nőttek, szinte már be is épültek a tudatomba. Annyira, hogy nekem már a használatuk szinte teljesen automatikus, szubrutin, minimális mentális energiát használ, viszont meggyőződésem, hogy sokat generál. Hátha hasznosítható másnak is ebből a tapasztalatból valami, például Neked… 

Még valami, ugyan a végén is megemlítem, de hátha segít itt is, kicsit "beleásni" magad... leírva sok, ha használod hetek, hónapok óta már semmi... Van beruházási költsége nyilván, az app-ek ára, ami nem ingyenes max. néhány ezer Ft. Nyilván az okos óra, okos telefon, okos márleg, stb. nem két fillér, de ha erre is használod őket, talán megéri. Pláne, ha összehasonlítod, mi mindenre költesz pénzt... Ja igen és ez tényleg befektetés szerintem. Például az egészségedbe. Ez a blog az Apple-környezetet, elnevezéseket használja, arról szólnak a konkrétumok, de amennyire tudom, a funkciók Android környezetben kb. ugyanígy megvannak, esetleg kicsit másképpen, más nevekkel, esetleg egy-két funkcióval többel, vagy kevesebbel, de a lényeg szerintem rendszer-független!

Egészségügyi app-ok... marha sok mindent (ha először rájuk nézel, niztosan azt gondolod, túl sokat, feleslegesen túl sokat) mérnek. Lehet, hogy van más is, én ezeket figyelem (ld. lejjebb), és ahol a figyelem, ott a hangsúly...:-))) azért lehet érdekes, mert túl sok az adat, el lehet veszni bennük. 

Persze, laikus vagyok, nem sportorvos, lehet, hogy van más is, én mindenesetre ezeket figyelem 3-4 éve, amióta okosórám van (Apple). Nem mindegyik volt “jelen” az elejétől, ez egy mostani pillanatfelvétel. Leírva (most látom, ahogy összeírom...:-))) nevetségesen soknak tűnik... nos, ez töredékidőkben, akár tevékenység/gyakorlat közben csekkelhető, szinte nem kerül plusz időbe és ugyanakkor real time ad egy overall áttekintést arról, hogy hol tartok. 

De van egy nagyon fontos plusz hatása a folyamatos kontrollon kívül. Motivál... Ahol a figyelem, ott a hangsúly. Amióta, kb. 3/4 éve pluszban figyelni tudom a Cardio pontokat (lejjebb elmondom, mi az), fontossága még a napi km-ek fölé is nőtt, ami kb 4 éve szinte az egyetlen fontos paraméter volt (tudod, a “napi 10 000 lépés” mozgalom...). Vagy a Sleep Watch előtt a Sleep Cycle-t használtam, de a Sleep Watch-van van egy plusz, hogy a Te értékeidet összehasonlítja a többi használóéval (az összessel és a pont Te korodbeli és BMI-jű kortársaidéval), és elhelyez Téged a halmazokban, ez inspiráló, hogy javítsam az értékeket. 

Ki tudom mondani kb. 3 év intenzívebb használat után, hogy aktívan & pozitívan hat az életem minőségére ezeknek az értékeknek (ld. lejjebb) a monitorozása. Drucker, a nagy management guru mondta, hogy azt tudod menedzselni, amit mérni tudsz. Hozzáteszem, a mérés motivál is, hogy jobb legyél, jobban teljesíts/működj... in diesem Sinne...:-))) 

Segéd-/input eszközök: okostelefon, okosmérleg (ritkábban használt: okos vérnyomásmérő, vércukor-ellenörző set (adatok off-line bevitele). 

Főbb App-ek (Apple): Egészség, Tevékenység, Health mate, Sleep Watch 

Kiemelt paraméterek (napi bontású): 

App-ok: Egészség, Tevékenység, Heart analyser (okosóra): 

Aktív (output)/Mozgás energia  (kcal) - (ez megkülönböztetendő az ún. “pihenési (bazális) energiá”-tól, amit az okosóra szintén mér (inkább számol), ami egy napi energia-mennyiség, amelyet a szervezet minimális aktivitás mellett felhasznál)

Gyakorlat percei -  (ezt az Apple Watch-on el kell indítani, nem csak kifejezetten sport célú mozgás számít, pl. fűnyírásnál is be lehet kapcsolni, mert az is intenzív pulzus-emelkedéssel jár - persze a lakásban ide-oda lépegetéshez meg felesleges (bár a napi km-be beszámolódik), azt észlelni fogja, hogy nem igazán gyakorlat...)

Gyaloglás (vagy futás) távolsága (km)

Cardio (Heart) pontok (erősebb terhelést mérik)

Átlagos napi pulzus (meg persze diagramban az egész napi)

Cardiogram (Apple Watch 4-től) - részleges előrejelzés, pitvarfibrillációt tud előrejelezni fél perces mérés után - mivel ezt külön be kell indítani és fél percig nyugodtan kell lenni, ezt alig használom, csak amikor véletlenül eszembe jut... eddig nem jelzett...:-))) 

Megjegyzés: a Cardio pontok szorosan összefüggenek a gyakorlás intenzitásával, szorosabban, mint a kcal-k. Egy bizonyos pulzus szám feletti gyakorlásnál számolódnak. A kcal, gyaloglás (futás, úszás, biciklizés) km-e, illetve a Cardio pontok együtt érdekesek, együttes figyelembevételük ajánlott. Pl. ha kicsit kényelmesebben megyek 12 km-t (és már be vagyok edzve rá), lehet, el se érem a napi 40 Cardio pontot. De lehet, hogy szoba-biciklizéssel kb. 70-80 perccel (a gyaloglási idő kb. felével) meg meg is haladom (magasabb átlagos pulzusszám). Kis sebesség különbség is jelentős kehet az átlag pulzus-számra. Lehet, hogy 5,5 km/ó kevés a napi adaghoz (gyaloglás), 6 meg már több, mint elég. Az úszással (még magasabb átlagos pulzussszám) még kevesebb kell a fenti (egyénileg beállított) napi paraméterek eléréséhez, mint a szoba-, vagy rendes biciklizés). 

Heart rate recovery (pulzus-szám csökkenés) - (1, illetve 2 perccel a gyakorlás után mennyit csökken a pulzus-szám (az érrendszer + szív működésének rugalmasságának egy közelítő jelzése). 

App: Sleep Watch: 

Alvás minőség score (1000-es skálán egy szám, ami figyelembeveszi:

alvás időtartamát

alvási periódusok rendszerességét

átlagos alvás alatti pulzus-számot

A “dip”-et (az éber és az alvás alatti átlag pulzus különbségét) - ez az app leírása szerint egy fontos indikátora a kardiovaszkuláris/érrendszeri egészségnek

A “HRV”-t = pulzus variabilitást - számértéke jellemző lehet (az app leírása szerint) a pszichológiai korra, az alvás minőségére, és az esetleges mentális megemelkedett stresszre) 

App: Health mate (okosóra + okosmérleg) 

BMI

Izom/Zsír/Csont tömeg-arány

Pulzus hullám sebesség/Pulse Wave velocity (m/s) - ez a sebesség, amivel a vér nyomáshullám végigmegy a teljes érrendszeren, annak rugalmasságát, egészségességét jellemzi, előjelezhet érrendszeri problémát 

No, kb. ezek azok, amit a sok szám, diagram közül naponta, sőt többször naponta megnézek, java részüket az óra lapján, és időnként bekukkantok valamelyik app-be... és megnyugszom, hogy megint meg volt a napi penzum és még mindig nem dobtam fel...:-))) Hajrá, hátha Neked is hasznos lesz belőle valami... 

blog_oraszamlap.JPGUi.: az óra számlapja... 

A 3 óramutató mellett 9 dolgot lehet azonnal leolvasni erről a típusú számlapról:

Dátum, nap

Napi teendők

Vízbevitel (bal felső sarok) - ezt ritkán használom, lehet, le is cserélem, bár ha nem tudsz rá figyelni napközben, hasznos lehet. Óráról is lehet bevinni értékek (mennyiség, milyen ital) - a "63" az semmi, azt akkor mutatja, ha nem használod...

Hőmérséklet (jobb felső sarok)

Gyakorlat elindítás (bal alsó sarok)

3 fő paraméter (Mozgás kcal, Gyakorlat perc, Helyváltoztatás db) kördiagram (jobb alsó sarok)

Akkumulátor töltöttség (középen balra)

UV sugárzás mértéke (középen lent)

Eső valószínűsége % (középen jobbra)

 

Elég sok minden egy pillantásra, nem? ...:-)))

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetoi-coaching.blog.hu/api/trackback/id/tr716132372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.