A LinkedIn-en egy fórumba szánom ezt, de túl hosszú lett egy comment-nek (376 karakterrel túllépte az engedélyezett keretet és nem kezdtem el gondolkozni, melyik legyen az a 376 karakter, mert így volt kerek…)
Hogy a blog olvasói értsék miről van szó, kis bevezetés. Remek fórumok, beszélgetések vannak a LinkedIn-en (ez most a reklám helye…) a különböző csoportokban (a csoportok egyike-másika zárt, oda, ha be akarsz írni, jelentkezz be (eddig még mindenhová, ahová jelentkeztem, befogadtak) és vannak nyitott csoportok is. Én magyarul és angolul is használom a LinkedIn-en, határ a csillagos ég, annyi érdekes dolog, téma van. Egy-egy témát egy-egy csoporttag indíthat, saját gondolata, egy cikk linkje, vagy a kettő kombinációja kapcsán… van aki a véleményét teszi próbára, van aki kérdez, szenzációs (de időrabló, mert ha elkap a gépszíj… szóval erre az egyre vigyázz…)
A fórum, amihez ezt a konkrét comment-et írtam, a “Magyarországi HR-vezetők” csoport “Ha már az iskolában is kötelező lesz… Végre” címmel indított fóruma volt, amely egy cikk kapcsán örült annak, hogy a meditáció kötelező lesz az iskolában és ezt az örömét kívánta megosztani a nagyérdeművel (a fórum-indítóban idézett Origo-cikk linkje: http://www.origo.hu/itthon/20130410-kotelezo-lesz-a-meditacio-az-iskolaban.html?goback=%2Egde_1353947_member_231048168)
Na most a meditációval (és a cikkben említve van a relaxáció is) és pláne Bagdy Emőkével nincsen baj, sőt… de valahogy – ahogy a fórumok szoktak – kicsit elkanyarodott és valaki már azt a hírt is idehozta (nem tudom, igaz-e mindkettő, én erre a bejegyzésre indultam be), hogy milyen jó, akkor most már a gyerekek meditálni is fognak, meg biciklizni tanulni, meg erkölcstan is lesz, nyilván “itt van már a Kánaán”…
Erre nekem ezt a kis víziót sikerült beírnom (elnézést, ez az én blogom, ide az enyémeket idézem), aki a többiek összes bejegyzésére is kiváncsi, menjen az idézett fórumra, köszönöm…):
“Ez szép lesz... bicikliző, erkölcstant meditáló fiatalokkal megyünk az új világ felé... bocs, tényleg, de ez ennyire egyszerű? Úgy értem, ez az csak, ami hiányzott, a többi minden rendben van az iskolában? Csak az egyenszilárdságon gondolkozom, az arányokon, a kiegyensúlyozottságon és, húuuu... nem tudom, ez a szó még nincs-e indexen: versenyképességen...”
Erre a fórum indítója (nem vagyok felhatalmazva, hogy ide idézzem a nevét, ld. fent) leheletfinom módon felhívta többek között az én figyelmemet is arra, hogy jobb lett volna, ha hallgattunk volna (ideidézem – már csak a vitakultúránk javításának érdekében is: “'Ki nem mondott szónak ura, míg a kimondottnak foglya vagy'. Régi, bölcs mondás ez...”).
Hát értettem én, ő indított egy fórumot, és valakik szegény meditációt beszorítva a biciklizés és az erkölcstan közé, hogy úgy mondjam, kicsit eltérítették a fórumot…
Na erre én:
“Na most a meditáció (én mondjuk az egyszerűbbel kezdeném, ha már, mondjuk akkor a relaxációval, annál mindenki tudhatja, nagyjából, mi az, hasznos is, a meditáció azért többféle lehet, marad egy nem-egyértelműség, akárhogyis...), de ez így a biciklizés, az erkölcstan és a meditáció együtt, bocs, röhejesen amatőr... Jövünk, és most megmutatjuk, valami tök újat és az lesz a tökéletes... bocs, de a Monty Python jut eszembe, hogy "senki nem gondolt a spanyol inkvizícióra"... Tényleg, hát erre senki nem gondolt így együtt...”
Na és erre beindultam, és elkezdtem pozitívan gonndolkozni, hogy tényleg mi is a bajom ezzel a hármassal és akkor ehhez a bejegyzéshez jutottam, amit ennek a blogbejegyzésnek a pirulájával tudok csak a fórumra eljuttatni:
“De jó, legyünk pozitívak és konstruktívak… mondjuk, ha én leülnék a “tervező asztalhoz”, először elolvasnék könyveket, tanulámányutakra mennék, konzultálnék, szóval ismereteket gyűjtenék, hol tart a világ,mindenfelé északra, délre, nyugatra, keletre…
Vagy először csak annyit tennék, mint én most reggel (volt 10 percem) és a kinyitnám a tablet-ekre kifejlesztett Zite app-ot (mondjuk, azt nem mondtam, hogy ha még nem tudok és bármivel akarok foglalkozni a világon, megtanulnék angolul, a mai tudás lingua franca-ján. (Közbevetés: mert hogy az már milyen, hogy ne az angol legyen az első?! Ez sokkal durvábban “spanyol inkvizíciós”, mint ez a három itt, végülis a meditációnak van értelme, mondjuk egyedül annak, mert biciklizni úgyis megtanul, ha (…) kap otthon biciklit, az erkölcstant meg úgy kell kezdeni, hogy aki tanítja, nem lop, nem csal, nem hazudik, egyáltalán, erkölcsös ember, ez jó neki és ennél jobb, ennél a fantasztikus mintánál több nem is kell…)
Szóval vissza az oktatási “architektúrához”. Tehát az elfoglalt “építész” ebbe a Zite app-ba beállítja a számtalan téma lehetőséget (mert hogy ez a “Zite” egy angol nyelven gyűjtő hírgyűjtő eszköz, ami blogokig bezárólag az adott témában begyűjt 10-20 témát és ezt állandóan, amikor van valami új, érdekes bárhol a világon a neten, beszerkeszti… nem tudom, hogy a beállítandó témáknak egy gépen (lehet okos telefon is) van-e határa, nekem most vagy 30 van beállítva, amiken gyűjt…
Tanulással, tanítással kapcsolatosan nem állítottam be az összes lehetséges, felajánlott kapcsolatos témát (merthogy felajánl témákat és altémákat, és azok közül lehet/kell választani, a résztémák köre, ahogy figyelem, egyre bővül…), először csak találomra a következőket: Education, Education technology, Higher education, Learning, Game based learning, Learning styles…
Na most ennek a bejegyzésnek már így is feszegetem a kereteit, meg nincs is most erre több időm, vegyünk egyet a témák közül (ami nem az összes lehetséges!!!) és abból vegyünk 2013. 04. 14-én 7:30-kor a két oldalról (a tableten oldalakba vannak rendezve a hírek, 4-5 egy oldalra, általában képpel, nagyon esztétikusan, tök úgy néz ki, mint egy szép magazine, ahol minden cikkből csak egy ízelítő van és ráklikkelve lehet elérni az egész cikket, amit azután tovább lehet küldeni, share-elni lehet…
Ez az egy téma a Lerning styles, a tanulási stílusok… na ebből a témából, ebben az időpontban, ha én lennék egy ilyen oktatás-“építész”, a következőket olvasnám el:
Learning styles, ha, ha, ha - http://www.internettime.com/2013/04/learning-styles-ha-ha-ha-ha/ - nyissunk egy olyannal, amely rögtön tartalmaz egy linket egy más véleményeket tartalmazó tanulmányhoz is (ez is lehetne az oktatásban egy alapelv, hogy nem egy doktrínát tanítok, hanem jelzem a külömnböző megközelítéseket, had tanuljon az a gyerek és kifejlődhessen a kritikai érzéke, ami a jó és rossz megkülönböztetés első lépcsője (persze, tudom én, hogy vannak akik azt gondolják “kell fenének a kritikai érzék”, álljon a géphez, a seprűhöz, “asztán kész”… elég, ha én tudok gondolkozni…)
What’s happening to cooperative learning? - http://www.educationnews.org/higher-education/whats-happening-to-cooperative-learning/ - és tényleg, mi történik?
The myth of learning styles - http://thinkneuroscience.wordpress.com/2013/04/11/the-myth-of-learning-styles/ - na ez megint képes fejleszteni a kritikai érzékünket, mert vannak olyan gondolatpárok, amelyek nem férnek meg, úgymond “kognitív disszonanciát” okoznak, ezek közül – sajnos (?) – választanunk kell, mert ha nem tesszük, az rongálja az egészségünket és a gondolkodási képességünket… (ennek elkerülése például egy szép oktatási cél lehetne…)
Homeschool basics: what is your child’s learning style? - http://www.homeschoolcreations.net/2013/04/homeschool-basics-what-is-your-childs-learning-style/ - és tényleg, mi? Tudjuk egyáltalán, hogy mi a tanulási stílus? És alkalmazzuk? Úgy állítjuk össze a tanulási anyagot, hogy gondolunk az osztályban majd bizonyosan megjelenő különböző stílusban tanulni tudó gyerekekre, hogy mindenki “kapjon valamit”? Ez, jelzem, bármelyik szülőnek hasznos lehet…
A tanagyag összeállításához segédlet - http://www.slideshare.net/diego-819/helping-with-lesson-planning-talk-2-18518557 - Na, ez a kedvencem, egy slide-sorozat, hogy mi mindenre kell felkészülni, amikor összeállítok egy tananyagot…”
Hogy hogyan kerül ez az egész ide, a Vezetői coaching blogba? A kérdés komoly? Úgy, hogy a coaching folyamat a tanulásról szól… ráadásul a tanulás tanulásáról… így…
Szilágyi Miklós – coaching.szm@gmail.com