HTML

Vezetői coaching

Szilágyi Miklós - teveatufokan@gmail.com - @preisocrates (Skype)

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Friss topikok

Linkblog

Kell-e küldetés? Hey, az enyémet most ízlelgetem...:-)))

isocrates_coaching 2014.12.03. 20:02

hedgehog_concept_-_kep.jpgNeked van? Nekem eddig sose volt. Nem is hiányzott. Most ízlelgetem, hogy a személyes misszióm mi lehetett volna (ha érdekelt volna) a korábbi job-jaimban. 

Mondjuk: 

-       „Tiszta vizet mindenhová!” - vízügyi tervezőmérnökként, vagy „Energiával a fejlődésért!” - kuwaiti erőműhoz csőhálózatot tervező mérnökcsapat tagjaként, vagy „Értelmes tudást/munkát az algériai fiataloknak!” - algériai főiskolai tanárként, vagy

-       gazdasági igazgatóként: „A nagyobb választékért elérhető áron vidéken is!” (Metro), „Az egészséges szépségért! (Avon) 

Most megpróbállak rábeszélni, hogy Neked is legyen... bármennyire cikinek is hangozhat elsőre: „Hagyjál már, most pont ez a legnagyobb bajom...” Szerintem jókor, mert egy-két hét és egy kicsit lelassul az élet és pont lehet rá időd a nagy kajálások közben, hogy kicsit elgondolkozz az életeden... nem az újévi izére, fogadalmakra gondolok, nem, tényleg nem... Hanem hogy mi az értelme az életünknek... úgy értem, ilyen nagyon földi, mindennapi értelemben... mi az a dolog, ami miatt jó felkelni reggel... és az nagyon nem kell, hogy az csak a munka legyen, egy férfinál sem... (most látom, hogy mind a munkáról szól...) 

Lehet olyasmi is bizony, hogy „Szeretném segíteni fiamat, lányomat, hogy minél sikeresebb legyen”. Vagy „Küldetésem a kerület utolsó „zöld” óvodáinak egyikét megmenteni!” Vagy „Meg akarom menteni az országot!” (hogy kitől, embere válogatja...) „Meg akarok menteni annyi gyereket/kutyát/macskát, amennyit tudok az éhezéstől és a sanyarú sorstól!” Vagy... sorolhatnám... 

Az egész azért, mert ma ünnepi hangulatban vagyok, megtaláltam a missziómat, víziómat és gazdasági mozgatórugómat. Így egyszerre, pont úgy, ahogy ez a Collins ("Good to great") könyvében, a hedgehog/sündisznó koncepcióban ki van találva (lásd illusztráció). 

Eddig, akármilyen szerepben, legtöbbször felhasználói, valamilyen multi felsővezetői szerepében találkoztam ilyen workshopokkal, az agyamra mentek... 

Soha nem tudtam eléggé átérezni a vállalati küldetés, vízió fontosságát, mindig erőltetettnek találtam, soha nem tudtam velük igazán azonosulni... de most, hogy megvan, mint egy isteni sugallatra (frászt, valahogy megérett...:-))) a magam számára, tudom, hogy fontos... és azt is tudom, komplikáltabb esetekre milyen nehéz lehet megtalálni... az egyetlen, ami mindig is nagyon tetszett, és éreztem az erejét a Lexus missziója/víziója volt: "Beat Benz" (győzzük le a Mercedest...)... 

Ja igen, és a misszió, vízió, hogy ezek akkor most hogyan függenek össze, melyik melyik, kell-e mind a kettő, vagy csak tautológia az emlegetésük, és olyan mint azok a fogalmak, amelyekről halovány sejtéseink vannak és „ha nem kérdezik, tudom, ha kérdezik, nem tudom” (mit jelentenek...), és tulajdonképpen ez része a nagy tanácsadói, szervezetfejlesztési misztériumjétéknak... (jellemző, hogy a „Beat Benz”-hez is mind a kettőt írtam... nem figyelted?! Hiba...:-)))... 

Na, mivel ez egy komoly blog (is), elmentem bújni a könyvtáramat és a netet, és ideírom az eredményt (de juszt se törlöm ki az előzőt, mert akkor hol lenne a dráma, a konfliktus?!). Nem lettem okosabb... itt van egy angol cikk: http://sco.lt/7vh3h3 . Ezzel nem is értek egyet. Na, de a „Beat Benz” dolgot megtaláltam... nem vízió volt ez, hanem mission statement (forrás: Fad surfing in the boardroom – Eileen C. Shapiro, 1998), és jellemző, hogy ezt én pozitív példaként jegyeztem meg, miközben a szövegben egy trénert idéztek, aki ezt rossz példának hozta fel, mert NEGATÍV... az idézett könyv egyébként nem ért egyet ezzel a trénerrel, mert a Lexus meg is csinálta ezt a missziót, jókorát kiharapott a Mercedes tortájából... és ez számít, hogy működik-e a mission statement... 

Úgy döntöttem – itt és most –, hogy én majd megmondom, NEKEM mit jelent a misszió és a vízió (meg ugye a jó öreg Wittgenstein: a szavaknak nem jelentésük van, hanem használatuk...). Nos, a misszió szerintem és itt és most, hogy mi a lelke, mi a vágyam abban, amit csinálok, mi a szenvedélyem, amit szeretek csinálni, a vízió pedig szerintem, itt és most az, hogy mit tudok megcsinálni. 

Szóval, akkor az „isteni” hármas, ami az enyém (kiegészítve az economic driverrel, a gazdasági hajtóerővel, ezzel létrehozva a Collins-féle hedgehog/sündisznó-koncepció mesterhármasát): 

Missszió/küldetés: „Szeretem támogatni az embereket fejlődésükben.” 

Vízióm: „Tudom támogatni az embereket a fejlődésükben.” 

Gazdasági hajtóerőm: „Az emberek szeretik megfizetni ezt a támogatást, mert értékes a számukra.” 

miklos.szilagyi@zilappo.hu

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetoi-coaching.blog.hu/api/trackback/id/tr496955221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása