A marketingesek tudják... (tudják is, mint a mama valamikor a Hofinál...). Tudják, mert figyelnek, figyelniük kell, mi történik, hogy 50 év alatt lassan minden az egyre közvetlenebbül az ember felé, az ember köré mozdul el... Így azokra a segítőkre, coachokra, trénerekre, mentorokra nagyobb szükség van, mint valaha...
Az 1960-as években a marketing - E.J. McCarthy által - megfogalmazott ’4P’ az (angol kezdőbetűkkel jelölt), akkor legfontosabb tényezőit jelenítette meg.
Az eredeti 4P:
- a megfelelő Product (termék),
- a megfelelő Place-en (helyen),
- a megfelelő Price-on (áron) és
- a megfelelő Promotion-nal (marketinggel).
Ezekben sok keresni valója nem volt a segítő szakmáknak, így a coachingnak se (akkor még nem is volt business coaching, még Amerikában se...), mert nem szól az emberről, aki előállítja a terméket.
Magától értetődő volt, hogy én fizetlek, Te dolgozol, és kész, koncentráljunk a termékre, az árra, a helyre és a marketingre...
Mondjuk az érdekes, hogy a profit nem volt benne, gondolom, akkoriban az is magától értetődő volt, annyira, hogy erről nem is kellett beszélni, és valószínüleg, valahogy - extenzíven - kisebb intenzitással is tisztességesre lehetett szert tenni, nagyobb befektetéssel (meg kis (?) szerencsével) akár mesésre is... ma meg már nem triviális, egyáltalán, úgyhogy be kellett tenni a tényezők közé, nehogy a nagy EQ-zásban elszálljunk már...:-)))
Úgy kezdtem, hogy a ’marketingesek tudják’, ja, tudják is a marketingesek... mert hogy van ám új ’4P’ és ehhez már van közünk, coachoknak is, mert nagy részben az ember felé (részben a munkatársak, részben pedig egy új módon a vevő és a beszállítók) és mindenféle egyéb ’stakeholder’, még a szélesebb értelemben vett ’társadalom’ felé is... fordul:
Az új '4P':
- A (magasabb) CÉL – PURPOSE (társadalmi elkötelezettség, CRM, 'zöld' működés, stb.),
- a SZENVEDÉLY – PASSION (igen, a szenvedély, az ember legmélyebb, legbelsőbb erőforrása is bekerült),
- a RÉSZVÉTEL – PARTICIPATION (minden szempontból, munkatárs, vevő, beszállító, új az igény az erősebb, transzpaerensebb kapcsolatra) és
- a PROFIT – PROFIT (OK, ezt értjük...)
Ez a blogbejegyzés egy angol bejegyzés alapján készült, amit a scoop.it-en találtam, íme a link: http://sco.lt/8bX9LV
Amit én tettem hozzá, az alapvetően a nyilvánvaló, ám az eredetiben nem megjelenő leágazó hatás a segítő foglalkozások, a coaching, stb. Irányában.
Szilágyi Miklós – miklos.szilagyi@businesscoach.hu