HTML

Vezetői coaching

Szilágyi Miklós - teveatufokan@gmail.com - @preisocrates (Skype)

Friss topikok

Linkblog

Halott-e a munka-magánélet egyensúlya, mint téma?

isocrates_coaching 2014.05.31. 10:49

Hippik 2.jpgErre az érdekes kis cikkre akadtam a LinkedInen: http://sco.lt/9Dq6Az   - amelynek ez a címe, csak kijelentő módban. Kvázi vége annak, hogy azért dolgozzunk, hogy ki tudjuk fizetni a számlánkat, és persze, hogy olyan dolgokat tehessünk munka után, munkán kívül, amelyekre a megkeresett pénz nélkül nem lenne lehetőség.

Fülünkben van a a "Nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, 8 óra szórakozás" dallama (ha nincs, hadd szóljon a "nemzet csótánya" megejtő előadásában: http://youtu.be/EpGDjT0v1hg - csúcs, még Garas is ott van a klippen!), azaz van a munka, meg van a szórakozás... na és azt mondja az ifjú hölgy (a csipetnyi képből és az egész stílusból Y-generációt sejthetünk), hogy elég ebből, a munkában is igenis tessék megtalálni az örömet, tessék a flow-ban (értve?!), meg amúgyis, összefolyik ez az egész, már a munkahelyen se csak dolgozik az ember, magánélete meg - olyan, ahol nem zavarnák, minimum a munkahelyi gondolatai - úgy sincs, vége a munkahelyi terrornak (?), nincs code of conduct, szóval, hogy ezz az egész szétválasztás egy BS és kész...

Ezen elgondolkoztam... egyrészt minden szakirodalom, meg tapasztalat ezt mondja, mutatja, hogy az Y-, Z- és majd az alpha (újra kezdjük az ABC-t) nem hajlandó ugyanabba  az igába belehajtani a fejét, amit nagyszüleik, szüleik jobb híján egész jól elviselnek, feltéve, ha a munka után tudnak kompenzálni... A munka egyszerre legyen fun is, horribile dictu, mindenhol, az egész életükben jól akarják érezni magukat, és nem hajlandók az életük felét kvázi "rabszolgaként" leélni... Na schön, értem én... és ennek az egész életérzésnek egy pregnáns manifesztációja a fenti linken található szösszenet.

Meg azon is elgondolkoztam, hogy hékás, ilyen is volt már... van valakinek valamilyen kis kapiskája arról, hogy gondolkozott a mai nagy generáció világszerte 20-onéves korában? Emlékszik valaki még 1968-ra francia honban? Meg a hippi gyerekekre Amerikában a '60-as évek végén, '70-es évek elején, akik "kivonultak a társadalomból"? Azután nagy részük "megokosodott"?

Daniel Cohn-Bendit.jpg

A híres-hírhedt német-francia Daniel Cohn-Bendit-re, aki anarchista egyetemista rendszertagadóból lett hosszú-távon EU képviselő (jó, legalább a zöldeknél...:-))), vagy a még magyar gyökerekkel is bíró Joschka Fischerre, aki ugyanakkor, mint Cohn-Bendit, csak Németországban csinálta a kavalkádot, azután 7 éven keresztül volt német külügyminiszter...Joschka Fischer 2.jpg

És ha azt hisszük, hogy a korábbi korosztályokban mindenkinek csak nyűg volt a munka, persze, akkor is tévedünk... sokan megtalálják a helyüket, azt, amit mindig is csinálni szerettek volna... és sokan meg nem... és nagya valószínűséggel ez így lesz a következő korosztályokkal is...

Úgyhogy én még nem dobnám ki a munka-magánélet egyensúlyát... kellhet az még... lehet, hogy másképpen, de lesz ez még elég embernek problémája hosszú ideig...

miklos.szilagyi@businesscoach.hu

Szólj hozzá!

Megoldásközpontúság és kultúrális közeg...

isocrates_coaching 2014.05.31. 10:08

Brief logo.jpg

Két érdekes beszélgetést folytattam a minap (az elmúlt másfél hétben) egy magyar szakmabeli jó ismerőssel, és egy angol - ritkán mondok ilyet és akkor is inkább posztumusz (ld. Socratest vagy Carl Rogerst) – kvázi példaképemmel. A magyar maradjon anonymus, mert (egy kicsit) vitatkozom vele, és ő ebben a bejegyzésben nem tud érvelni, de az angolt szívesen, ő Chris Iveson, megoldásközpontú brief coach és terapeuta, aki – és legyen ez a „reklám helye” - ma éppen a coachok között arról lehet nevezetes, hogy most jelent meg egy a londoni székhelyű BRIEF szakmai közösségben lévő társaival (Evan George-dzsal és Harvey Ratnerrel és a cím-"kép" az ő logójuk...) együtt írt könyvének a magyar fordítása („BRIEF coaching – megoldásközpontú megközelítés”). 

Az egyik beszélgetés idevágó részlete arról szólt, hogy a nagyon jó ismerős sorolta azokat a könyveket, amelyeket fontosnak tart a coaching fejlődésében és ő Whitmore mellett tette le a garast, hogy az jobban megfelel a mi karakterünknek, nekünk igenis fontos beszélni a problémáról, és azt hasznos hagyni. Na most, sokan teszik és tették le Sir John Whitmore megközelítése mellett („Coaching a csúcsteljesítményért” a címe magyarul a leghíresebb munkájának), ezzel semmi baj nincs, én az érvet találtam érdekesnek és ennek kapcsán visszacsengett egy rövid beszélgetésünk Chris-szel másfél héttel ezelőttről, aki a könyvbemutató alkalmából Budapesten járt és tartott egy workshopot is. 

Azt kérdeztem meg tőle az egyik szünetben, hogy vajon a kultúrális közeg nem meghatározó-e abban, hogy milyen megközelítés lehet hasznos (nem tettem hozzá, de azért mondjuk az (n+1) x 100 éves angol demokrácia - ismeritek a viccet, hogyan lehet olyan pázsitot csinálni, mint amilyen Nagy-Britanniában mindennapos: „500 évig kell öntözni...” – azért egy egészen más közeg, mint amiben mi élünk). Kicsit gondolkozott és arra fűzte fel  a válaszát, amit már előző nap is elmondott egy konferencia fél órás workshopján. 

A megoldásközpontú megközelítésnek nincs egy olyan koncepciója, előfeltevés-rendszere, amibe be lehetne sorolni a hozott problémát, vagy fejlesztési célt, hanem teljesen az ügyfél vonatkoztatási rendszerére épít. Hogy hogyan teszi, annak van valamiféle keretrendszere, de nincs tartalmi koncepciórendszere, amibe azután megpróbálná a konkrét esetet osztályozni és onnantól elővenné a rendszernek megfelelő kompenzáló, elemző és beavatkozó  mechanizmusainak az alkalmazását. 

Azt az analógiát (csak analógia, mert persze a terápia és a coaching terepét, célját és alanyát tekintve különbözik, a coaching alapvetően olyanoknak nyújt támogatást, akik együtt tudnak működni a környezetükkel, de ezt szeretnék javítani, közepesből jóvá, vagy még gyakrabban jóból kíválóvá szeretnének lenni) szoktam erre mondani, hogy egy páciens Freud, Jung és Adler korában akár homlokegyenest más diagnózissal és javaslatokkal/folyamattal találkozott volna. Freudnak is volt egy koncepciója, mi az oka annak, ha valaki nem optimálisan működik, Jungnak is, Adlernek is, és mind a három a saját „szemüvegén” keresztül nézte volna az illetőt, szavait, történeteit teljesen másképpen interpretálták volna és máshogyan is kezdtek volna bele a folyamatba. Ezek a megközelítések kultúrálisan, kontextuálisan eleve meghatározottak voltak, komoly munkásságra épültek, mindegyik csak azt kereste az adott személy kontextusából, amit a saját megközelítéséhez hozzá tudott passzintani. Ezek az irányzatok ugyanis kultúra függőek voltak... 

És itt jön az „érdekesség”... amint az előző bekezdésben leírtam a „diagnózis” szót, tudtam, hogy voilà, ez a kulcs, mert egyszerűen a megoldásközpontú megközelítés, akár terápia, akár coaching nem dolgozik diagnózissal... Hogy mi van?! Akkor mit csinál? Nem tudja, mi a probléma és meg akarja oldani?! 

Nos, igen és nem... és persze, ha materiális, az emberi elmétől/pszichétől független a megoldandó feladat (elromlott a vízcsap, defektet kapott az autó), akkor nem is működik a megoldásközpontú szemlélet... nem ülünk le beszélgetni a vízcsappal, hogy „Tegyük fel, hogy tökéletesen működsz, at your best... mit csinálsz másképpen? És mit vesznek észre mások? Például mit fogok észrevenni én, ha bejövök a fürdőszobába és kinyitlak?”, hanem szétszedjük (vigyázat, csak ha értünk hozzá, és elzártuk a főcsapot!) és mondjuk teszünk bele egy új tömítést (lehet, hogy ezek az új csodacsapok már másképpen modulárisak, mindegy is, talán értitek...). 

A Milwaukeeban (de Shezer és Kim Berg) a ’80-as években hosszú ideig és a Londonban (BRIEF közösség) is vezetett megfigyelések és feljegyzések szerint, a megoldás – akkor, amikor a probléma, fejlesztendő dolog jelentősen függ az adott személy elméjétől/pszichéjétől/szellemétől – nem feltétlenül függ össze a közvetlenül észlelt problémával. Ha a megoldásról beszélünk, a megoldást értjük meg jobban, ahhoz kerülünk közelebb, ha a problémáról, akkor pedig a problémához. Gyakori, hogy amikor a megoldás kézzelfoghatóvá válik, a probléma, anélkül, hogy különösebben pertraktálva lett volna, elillan, megszűnik létezni, vagy legalábbis lényegtelenné válik. Ez egy nagyon érdekes, és mély tapasztalat, sokat tud segíteni a mindset, a gondolkodás megváltoztatásában. 

És akkor ebből  a kerülőből – amire itt elengedhetetlen szükség volt – vissza a kultúrális kontextus és a megoldásközpontú megközelítés kompatibilitásához, vagy nem kompatibilitásához. Chris a fentiekre hivatkozva arról beszélt, hogy éppen azért,  mert nincs tartalmi koncepciója, ami óhatatlanul, korhoz, személyhez, kontextushoz kötné, hanem tartalmilag teljesen az ügyfél referencia-rendszerét használja, a megoldásközpontú megközelítés kultúra-független... 

Példaként hozta fel, hogy egyik társa a BRIEF-ben egy nagyon speciális, különleges kultúrális közegben szocializálódott gyermek és fiatalkorában. Chris pedig terapeutaként hogy, hogy nem pont egy ilyen közösségben kapott támogatói feladatot, viszonylag hosszú időn keresztül, folytatólagosan. Azt vette észre egy idő után, hogy majdnem többet tud már annak a közösségnek a szokásairól, kultúrájáról, mint a kollégája, aki évtizedekig élt benne... Chrisnek ahhoz, hogy hatékony lehessen, óhatatlanul el kellett sajátítania, legalábbis intellektuálisan magáévá kellett tenni a közeg mélyebb kontextualitását is... 

És a megoldásközpontú megközelítés mindenütt hasznos lehet, ahol, akivel, amikor szeretnénk valamit csinálni, a munkahelyen és otthon, a partnerünkkel, gyerekünkkel, szülőnkkel és a főnökünkkel, és a munkatársainkkal és nem utolsó sorban önmagunkkal... 

Ha érdekel egy egy-napos megoldásépítő workshop, tudod, hol találsz meg (például itt...). A héten tartottuk Porpáczy Évával az első nyílt képzési napunkat és nagyon jól sikerült... 

miklos.szilagyi@businesscoach.hu

Szólj hozzá!

...és még egy coaching "definíció"...

isocrates_coaching 2014.05.28. 09:00

Stephen R. Covey.jpg"Találj rá a saját hangodra és inspirálj másokat, hogy ők is rátaláljanak a sajátjukra..." - A 8. szokás - az eredmányességtől a kiválóságig...- Stephen R. Covey...

miklos.szilagyi@businesscoach.hu 

Szólj hozzá!

A remény és tisztelet gyakorlata…

isocrates_coaching 2014.05.28. 08:48

de Shezer Kim Berg.jpg« A remény és a tisztelet gyakorlata… » - Pragmatics of hope  & respect…  Insoo Kim Berg rövid, technikai blabla nélküli definíciója a megoldásközpontú megközelítésre… megérintett… Az idézet egy könyvből származik, amelyet pont tegnapelőtt délután hozott meg a posta, miközben a másnapi megoldásépítő workshopra készültem. « Tales of solutions – A collection of hope-inspiring stories » - Insoo Kim Berg & Yvonne Doolan. 

Gyűjtöm a coaching definícióit… A minap Lisa Bloom mondta a workshopján, hogy amikor megkérdezték tőle, mi a coaching, azt mondta : « Arra nem tudok válaszolni, hogy általában mi a coaching, azt tudom elmondani, nekem mit jelent a coaching » . Ez nagyon erős… kb. azt (is) jelenti, hogy ez a személyes beszélgetésen alapuló támogató megközelítés alapvetően a személyiséggel dolgozik, az meg mindenkinek más, tehát egy folyamat ugyanazzal az ügyféllel 2 coach esetében is különböző, sőt, különböző alkalmakkal mág ugyanazon a coachcsal is lehet különböző… 

Vissza a könyvhöz. Hallottam már a sztorit, de érdekes 1 :1-ben Bergtől olvasni , hogy hogyan « talált rá » a csodakérdés egy kétségbeesett nővel folytatott folyamatban, amikor már őt is kezdte megérinteni a lehetetlenség szele. Egy kérdésére a nő csendesen felnézett és annyit mondott, hogy nem, lát reményt… nem is tudja, miért is van ott… kis szünet után pedig, hogy : « Hacsak nincs egy csodája… ». Erre Berg : « Tegyük fel, hogy megtörtént a csoda… », és « ki volt találva » (vagy inkább megtalálta, felfedezte ?) a csodakérdés… 

A csodakérdésről még annyit, hogy Peter Szabo hívta fel a figyelmet a múlt héten egy Chris Iveson workshopon, hogy a de Shezer féle konstrukcióban a csodakérdés kvázi egy « módszer », vagy még inkább egy « eszköz » (még akkor is így van, ha a megoldásközpontú megközelítés ódzkodik ezek használatától, jó, de akkor a skálázás is mi ?), míg ebben az eredeti, nascens formájában egyszerűen egy kíváló példája – legújabb magyarul megjelent megoldásközpontú könyv, a « Brief coaching, Megoldásközpontú megközelítés » (Chris Iveson, Evan George, Harvey Ratner)  terminológiáját használva – « válogató hallgatásnak », amikor azt az elemét használom fel az ügyfél válaszának, amit a leghasznosabbnak ítélek az ő saját céljának elérése szempontjából. 

Tényleg nagy különbség. Más kérdés, hogy a 80-as évek közepétől (amikor ez az eset megtörtént) rendkívül sokan, rendkívül eredményesen használják ezt a valamit, szerintem nyugodtan nevezzük « eszköznek »… Szeretem azt gondolni, hogy egy ilyen kreatív bunch of peple, mint amilyennek a megoldásközpontú megközelítéssel foglalkozó coachok közösségét megismertem, nem « fél »  semmitől… se a problémától, se attól a pár (igazán korlátozott számú, hiszen nem ezek számítanak igazán) « eszköztől » és nincs « SF police »…  (ez a « nincs SF-police », ez számomra Svea van der Hoorn tavaly Visegrádon a kelet-középeurópai SOL World konferencián megtartott masterclass-ából származik), 

Utóirat (pamflet hangnemben) : Hmmm… mindenem tele van, amikor valaki nagyokos azt mondja nekem,. Miklós olyan jókat írsz, de miért annyit másoktól, könyvekből… No, nem véletlen, hogy ez a paflet-szerűség itt « szalad ki »… itt azután 1 oldalon van néhány ember említve, nézzük (csak azok, akik effektíve szerepelnek, tehát a könyvtársszerzők nélkül…) : Insoo Kim Berg, Lisa Bloom, Peter Szabo, Chris Iveson és Svea van der Hoorn (egy « kakukktojás », Lisa Bloom, a story coach, a többi mind megoldásközpontú…) 

Nos, aki beleolvasott itt-ott ezekbe a bejegyzésekbe, az tudhatja, az illetőnek persze van igaza, mert sokat idézek másoktól… de… 

(1) amit idézek, az már nem a másé, hanem az enyém, értve ?! Jobban kimondta, mit vesződjek vele…. 

(2) tiszteletemet, örömömet és nagyrabecsülésemet fejezem ki, hogy lehetővé tették, hogy ne kelljen vesződni valamivel, amit kb. ugyanúgy gondolok, ezért említem meg őket, meg azért, hogy a mémet terjesszem és felkapják mások is, akiket megérint, 

(3) érdemes észrevenni, hogy mennyiszer NEM írom oda, hogy kitől származik, és az mind eredetien az ENYÉM (vagy legalábbis nem emlékszem, hogy kitől származik…), és ebből sincs kevés… 

Valószínüleg ha kevesebb lenne a saját, akkor kevesebbszer írnám ki azt is, amikor tudom kitől származik… 

A könyvek… az ember szerintem többek között azért ember, mert nemzedékről nemzedékre továbbörökíti a megszerzett tudását (« Óriások vállán álltam… » - mondta állítólag Newton… - hogy az idézetekről szóló pamflet se legyen meg idézetek nélkül… :-))), és ennek még nem találták ki jobb átörökítő formáját, mint a könyv… érdemes lenne így tekinteni rá… persze, minden egyes ember újra élhetne minden egyes dolgot a saját tapasztalatán keresztül, és csak arról írna, amit ő megtapasztalt, az is lehetne érdekes…. Talán… Amúgy csak abba gondoljunk bele, hogy egy adott történelmi korszakról tényleg az egyes ember tud legtöbbet, aki akkor élt ? Úgy értem, az egész korszakról… beleszületik egy szűk szegmensébe, azt látja, ami körülötte van, egy adott kultúrában (szubkultúrában) szocializálódik, tényleg tud valamit is személyes élményeiből, hogy mi történik a világban (és, bocs, nem a politikára gondolok, de az persze, szerves része az egésznek)? 

Na persze az a kérdés érvényesen feltehető, hogy kell-e tudni, hogy mi történik ténylegesen a világban ahhoz, hogy kiegyensúlyozott, boldog életet élhessünk ? Fel lehet tenni, de aki felteszi, azzal sok közös témám nem lesz… kb. ennyi… 

Talán befejezésként : « a remény és a tisztelet gyakorlata »… ha érdekel, ez hogyan működik… 

miklos.szilagyi@businesscoach.hu  

Szólj hozzá!

Egy FB bejegyzés margójára...

isocrates_coaching 2014.05.26. 14:49

Avatar.jpgÉn: (Írom én a Facebookon): "Aszondja a Hajós, hogy az "avatarom, aki a pénzt keresi nekem..." Like · · Share

Valaki ismerős - 3 hrs · "???" Like

Én: "Nem kell (értsd: nem kötelező...) érteni... nekem tetszik...:-))) - 36 mins · Like

Valaki (ugyanaz) ismerős:  "Nekem is tetszene, ha érteném :-)))"  -  33 mins · Like · 1

Én:  "Olyasmit jelenthet (szerintem, nem volt alkalmam külön megkérdezni, lehet hogy csak belelátom...), hogy distanciálja magát attól a szereptől, amit időnként fel kell vennie, mert ezt kívánja a pénzkereső lehetőség...

Talán más is van így vele, és persze ez nem jó (jönnek a guruk, hogy "légy önmagad", meg "mikor ébredsz fel végre", i tak dalse...), mert ugye, a "flow"-ban kellene dolgozni (élvezni kellene a munkánk minden pillanatát, hogy elfelejtsük az időt, elegánsan azt lehetne mondani, hogy a Kairoszba kell eljutni a Kronosz kemény, unalmas világából, ki kell teljesednünk, meg kell valósítanunk magunkat, csak akarni kell, és a határ a csillagos ég... közben meg persze a legtöbb embernek lószerszám a csillagos ég...)...

Abban a módban, ahogy ő ezt "kiteszi", mintegy megvallja, van valami elegáns és cinikus, lefegyverző és elidegenítő egyszerre, megszólít, mert nem ehhez a beszédhez vagyunk szokva... ahhoz vagyunk szokva, hogy elkezdünk magunknak is hazudni, hogy másoknak már könnyebb legyen hazudni, ne felejtsük el, hogy tegnap mit hazudtunk, így azután edzésben tartjuk magunkat és már akkor is hazudunk, ha csak úgy magunk vagyunk... és akkor van egy pali, aki arcpirítóan kimondja, hogy megjátssza magát időnként, hogy megéljen... talán ilyenek...:-)))" 23 secs · Like

Valaki (egy másik) ismerős: "ez annyira jó, hogy már mindegy is, mit gondolt a Hajós" 17 secs · Unlike · 1

Szerintem itt még nem biztos, hogy vége van, de gondoltam ideteszem (mert én is azt gondolom, amit "Valaki (egy másik) ismerős", hogy "ez annyira jó, hogy már mindegy is, mit gondolt a Hajós...:-)))"

miklos.szilagyi@businesscoach.hu 

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása