HTML

Vezetői coaching

Szilágyi Miklós - teveatufokan@gmail.com - @preisocrates (Skype)

Friss topikok

Linkblog

Kaptafa, vagy nem árt először gondolkozni… Drucker a “megfelelő” szervezetről…

isocrates_coaching 2012.11.18. 13:01

Organigram.jpgHa egy vállalat organigramjára, szervezeti ábrájára gondolunk, hajlamosak vagyunk egy “fá”-t elképzelni és rendszerint azon kezdünk el “csak” gondolkozni, hogy hány fő ága (igazgatósága), fősztálya, osztálya legyen az illető társaságnak, vagy ha valami nem működik, hogyan alakítsuk át ezt a “fá”-t, hogy ezután működjön. 

Persze, jöttek a mátrix-típusú, kereszt-, projekt-típusú feladatok, azt is be kell valahogy illeszteni, meg ugye, manapság már a felhatalmazás (empowerment) is “fontos”, a empowerment-biblia (The starfish and the spider) szerint nemcsak CEO nem kell, de még brick and mortar központ se az igazi felhatalmazott (empowered) hatékonysághoz. Hogy jelenjenek meg ezek az organigramban? 

Peter Drucker gondolatainak n+1-ik újrahasznosításába, egy 365-napi jó tanácsra szétvagdalt management-okosság enciklopédiába nézek bele időnként, belemenve a játékba, szigorúan az adott napi szentenciát elolvasva (jó, ide-oda azért lapozok közben egy kicsit). 

Olyan szép és olyan egyszerű, ezeken a gondolatokon van mit újrahasznosítani… 

A november 16-ához “kivágott” szentencia a “megfelelő szervezet”-ről szól… csak így egyszerűen: “megfelelő”… 

“Egy szervezetben csak a fejetlenség, a surlódás és a rossz teljesítmény alakul ki magától…” – ez a felütés, az alcím, már étvágygerjesztő… 

“… a modern vállalkozásnak szüksége van szervezetre. (Tévedtek azonban a management úttörői egy évszázaddal ezelőtt), amikor azt feltételezték, létezik – léteznie kellene – egyetlen megfelelő szervezeti formának (erre azután el is készítették a blueprint-et, a “kaptafát”… - SZM). A megfelelő szervezeti forma kersése helyett a menedzsmentnek azt kell megtanulnia (!!!), hogy a feladathoz illő szervezeti format keresse, a meglévőt fejlessze és tesztelje (!!!)..” – folytatja… 

Most jön a legszebb rész: “A szervezetnek vannak általános alapelvei:

  • Az egyik a szervezeti átláthatóság. Az embereknek ismerniük és érteniük kell a szervezeti struktúrát, amelyben dolgoznak (most komolyan, Kolumbusz tojása… - SZM).
  • A szervezeten belül valakinek hatáskörrel kell rendelkeznie ahhoz, hogy egy adott területen meghozza a végső döntést.
  • A hatáskör és a felelősségi kör arányba állítása (!!!!) is fontos alapelv, ahogy az is, miszerint
  • a szervezeten belül mindenkinek csak egy “gazdája” lehet (ld. még mátrix-szervezet!!! N- SZM).” 

“Ezek az alapelvek nem sokban különböznek attól, amelyek az építész munkáját megkötik. Az alapelvek nem határozzák meg, milyen épületet tervezzen. A határokat jelölik ki. Majdnem ugyanezt teszik a szervezeti struktúrák alapelvei is.” 

A házi feladatot is Drucker fogalmazza meg: “Vizsgáljuk meg szervezetünket! Átlátható? Egyértelmű, kinek van döntési hatásköre?! A hatáskör és a felelősség arányban áll egymással?! Minden személynek csak egy gazdája van?” (És mindenki tudja, ki az? – SZM)

Szilágyi Miklós - coaching.szm@gmail.com

Szólj hozzá!

“Nem akarok hatni a világra…” – Tényleg??

isocrates_coaching 2012.11.18. 11:22

Solitaires.jpg“Azért vagyok felelős, amit én mondok és nem azért, amit Te megértesz belőle…”. Tényleg? És érted ennek a következményeit is? 

Olvasom a Pinterest-en (most regisztráltam ezen a nekem új social network-ön, azt hiszem a LinkedIn-en találtam egy nagyon érdekes Baracskai Zoltán bejegyzést, gondoltam, ha ilyenek vannak ott, akkor én is… korábban valamelyik amerikai Twitteres ismerős a Facebookon behívott, de az nem volt elég vonzó…) az egyik bejegyzésben, hogy (a Pineterest szintén több-nyelvű, valószínüleg a Twitteres regisztráció alapján kaptam angol nyelvű posztokat, mert a Twitterem főleg  angolul megy): 

“I’m only responsible for what I SAY not for WHAT YOU understand” (Csak azért vagyok felelős, amit én mondok és nem azért, ahogyan Te érted…) 

7 órája tette fel valaki, 783-an like-olták (eddig), 1066-an továbbküldték (“repinning”) és az iPhone-om képernyőjére ráférő négy (hölgy) commentelő a (hölgy) posztoló (vagy “pin”-elő gondolom) bejegyzésére a következő rövid sóhajokat írta (angolul az eredetiben): 

“Oh, mennyire jól mondod!”

“MIlyen igaz”

“Én is mondhattam volna!”

“PONTOSAN!” 

No, ez egy fontos pont. Ez legitim, ezt lehet gondolni, és látható, hogy a Pinterest  olvasók “vevők” erre a gondolatra (gyanítom, nemcsak ők…). 

Mi a probléma ezzel? Én megmondtam, a hiba a Te vevőkészülékedben!. Basta! Basta? (vége?) 

Attól függ… Mitől? Hogy akarok-e kapni más választ? Várok-e valami más reakciót? Vagy úgy csinálok, mint amikor a külföldivel beszélve, akinek a nyelvét nem beszélem, próbálom egyre hangosabban magyarázni az útirányt... Mintha a fülével lenne baj… 

Szóval, mondhatnék forrásokat, most a Thomas Gordon értő hallgatás/én-üzenet kombinációja jut eszembe, vagy az NLP egyik alapelve (tudjátok: neurolingusitic programming, az egy segítő megközelítés), ami ilyen esetben tovább tudna vinni, ha nem sikerült “haza vinnünk” a mondanivalónkat, pedig szükségünk lenne rá, hogy a másik megértse, mi az üzenetünk. 

Az, hogy, violinkulcs, megmondtam, Te vagy a  hülye (esetleg üvöltve elmondom még kétszer, valószínüleg nem fog a dolgon (megértésen) sokat segíteni. 

OK, a rövidebb az NLP-s, azt mondom: a kommunikáció lényege a válaszban van, amit a másik féltől kapsz (ezt olvasd el még kétszer legalább, ha először hallod, nekem is beletellett néhány napba, amíg az igazi mélységeit elkezdtem kapizsgálni…). 

Ha más választ akarsz kapni, minta mit kaptál (mert a másik nem értette meg, amit mondtál…), máshogyan kell mondanod, vagy akár lehet, hogy egy kicsit mást is. 

Egy “rendszer” vagytok/vagyunk. Ha A-ra nem a várt B válasz jön, addig, amíg A marad A, B is maradni fog B (A= amit Te mondtál, B=a válasz/reakció, amiből kiderült, hogy nem értették meg, amit mondtál…). 

Hogy B megváltozzon (na, na, mi következik??), hát igen, meg kell változtatni A-t... És addig kell próbálkozni, amíg B nem kezd ahhoz közelíteni, amit szeretnél… 

Bonyolult? Nem Neked mondom, Te okos vagy, mint a nap… csak azoknak a Pintereseknek… 

Szilágyi Miklós - coaching.szm@gmail.com

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása